• Redactie

Tot rust komen...op een spijkermat?

Rust. Lekker slapen. Ontspanning. Weg met de stress. Als we de reviews lezen van spijkermat-gebruikers dan ga je geloven dat het een wondermiddel is tegen veel klachten. Hoe zit het met de spijkermat? Vind je er rust mee? Tijd om de mat eens onder de loep te nemen!



Dit artikel bevat zgn. affiliate links. Klik je op een link en doe je vervolgens een aankoop dan ontvangt Just Add Chocolate hiervoor een kleine vergoeding. Dit kost jou niets extra's en zo kunnen wij je blijven voorzien van leuke artikelen!


De spijkermat en zijn oorsprong


De spijkermat heeft zn oorsprong vanuit de Oosterse filosofie en berust op het principe van acupressuur. Ongeacht of je nu wel/niet het bestaan erkent, geloof hecht aan, of uitgaat van het bestaan van energiebanen en meridianen...je kunt de mat ook gewoon beschouwen als massagemat. Je stimuleert de doorbloeding en er komt endorfine vrij. Endorfine is ook wel het gelukshormoon, waardoor een spijkermatsessie je echt een fijn gevoel bezorgt wat voortduurt nadat je van de mat bent gekomen.


Tijdens het liggen op de mat drukken duizenden puntjes in je huid - ze zijn wel scherp maar niet zo scherp dat het acupunctuur wordt- en stimuleren daar je huid. Afhankelijk van de gevoeligheid van je huid is het pijnlijk tot prettig. Maar indien het pijnlijk is dan verdwijnt dat na een minuut of 10.


Je kunt er ook voor kiezen om de mat te gebruiken voor onder je voeten. Terwijl je zit rusten je blote voeten op de mat. Dit wordt aangeraden als je veel last hebt van bijvoorbeeld vermoeide of pijnlijke voeten.


Tijd om de mat eens onder de loep te nemen en natuurlijk zelf uit te proberen!


Wat is een spijkermat of acupressuur-mat?


De spijkermat is een zacht matje, ongeveer 5 cm dik, die bezaaid is met duizenden tamelijk scherpe puntjes. Ze zijn verkrijgbaar van diverse merken en in verschillende maten, zowel in mat- als kussenvariant.

De mat is, voor een persoon met gemiddelde lengte, ongeveer even lang als je gehele rug. Je kunt er voor kiezen om je billen tot en met schouders op de mat te leggen, of je onderrug tot en met nek.


Hoe lang moet je op de mat blijven liggen?


De eerste paar keren kun je een minuut of 10-15 aanhouden. Daarna ongeveer 30 minuten. Aanrader: gebruik een wekker, de kans bestaat dat je in slaap valt op de mat. Misschien ben je dan iets te ontspannen geworden!


Voor welke lichaamsdelen is de spijkermat geschikt?

  • Nek en schouders.

  • Rug

  • Billen

  • Zijkant van je (boven)benen

  • Voeten


Kun je leren ontspannen op een spijkermat?


In het begin is het best lastig om je over te geven aan de mat en te ontspannen. Het vergt wat oefening en gewenning. Maar de mat zelf zorgt ook voor ontspanning, vanwege de endorfine en de doorbloeding. Dus langzaamaan geef je jezelf wel over aan de mat. Na ongeveer een week ben je gewend en begin je het zelfs prettig te vinden.


Voor welke klachten kun je een spijkermat gebruiken?


De mat en/of hoofdkussen kun je gebruiken bij een diversiteit aan klachten. De meest gehoorde klachten van mensen hierbij zijn:

  • Slecht slapen

  • Hoofdpijn of spanningshoofdpijn

  • Nekklachten en schouderklachten

  • Vermoeide voeten

  • Burnoutklachten

  • Stress

  • Chronische pijnklachten

  • Vastzittende spieren


Wat doet de mat op je humeur?


De mat zorgt voor een goede doorbloeding en de aanmaak van endorfine. Endorfine wordt ook wel het ‘gelukshormoon’ genoemd. Dus endorfine zorgt voor een humeurverbetering. Maar ook de ontspanning, beter slapen en minder pijnklachten zullen je humeur direct oppeppen!


Lees ook: Hoe word je blij? Hoera Happy Chemicals!


Is de mat geschikt voor iedereen?


Nee. In de volgende gevallen kun je de mat beter links laten liggen:

  • als je bloedstollingsproblemen hebt of bloedverdunners slikt

  • als je huidproblemen of (herstellende) wondjes hebt in het gebied waar je op wil liggen

  • als je zwanger bent

  • als je erg mager bent. Je ligt dan nogal op je botten en dat is niet prettig



Francine, webredacteur bij Just Add Chocolate, probeerde de mat zelf uit:


Francine: “Als rasechte nachtpiekeraar ben ik in de loop van de jaren geen beste slaper geworden. Ik heb het hele scala aan slaappilletjes al geprobeerd: melatonine, homeopatische rustgevers en druppels. Geen daarvan bezorgde mij de zo gewenste heerlijke nachten. Ik was daarom vrij sceptisch toen ik begon met de spijkermat voor het slapen-gaan. Waarom mijzelf pijnigen om daarna te gaan slapen? Ik zag het punt niet zo, maar ging er toch mee aan de slag.


Avond 1:

Goed, here we go. Het matje ligt klaar op mijn bed, met mijn hoofdkussen voor onder mijn hoofd. Hoewel er ook een spijker-kussentje bij zit, besluit ik dat dat wel wat veel is van het goede voor de eerste keer dus ik beperk het tot het matje alleen.


Cold turkey it is. Met blote rug leg ik mijzelf op het matje. Mijn eerste gevoel is een heel prettige...alsof mijn hele rug tintelt. Na een seconde of 10 gaat dit gevoel helaas over in spijt. Dit is echt even niet aangenaam, wat prikken die puntjes venijnig!

Ik probeer wat te gaan verliggen en zoek een houding waarin het vol te houden is. Het blijkt lastig, want de duizenden puntjes kennen geen genade op mijn (gevoelige) huid.


Na 10 minuten, en 20x gaan verliggen, geef ik het op. Misschien is het inderdaad wennen gewoon. Met een zucht van verlichting zak ik in mijn zachte matras.


Avond 2.

Nieuwe poging. Ik ervaar dezelfde sensaties als gisteren maar kan het beter volhouden. Na een keer of wat verliggen vind ik toch een houding waarin het ‘te doen’ is. Nog steeds niet euforisch over de puntjes, maar ik red het wel even.


Na 15 minuten kom ik voorzichtig van het matje en ga de ‘schade’ aan mijn rug bekijken. Met behulp van 2 spiegels aanschouw ik mijn gepijnigde rug: roodheid en een stuk of duizend puntjes die in mijn rug staan. Het voelt ook erg warm aan.


‘S nachts slaap ik wel erg goed. Wat bijzonder en zeldzaam is in mijn geval. Ik word wakker met een gevoel duizend (rare) dromen te hebben gehad. Maar wel uitgerust en ik heb zin in de dag!


Avond 3.

Gemotiveerd door de afgelopen nacht kijk ik, raar genoeg, gewoon weer uit naar mijn spijkermat-sessie. Nu ik een nacht echt fijn heb geslapen, wil ik ook weten of dat effect toe te schrijven is aan het matje.


Dit keer houd ik het een minuut of 20 vol, en ook hoef ik minder vaak te zoeken naar een houding. Ik ga een paar keer verliggen maar het lukt daarna wel om me ‘over te geven’ aan het gevoel. Zodra je gaat verliggen en je opnieuw in de puntjes laat zakken ervaar je eerst het tintelende gevoel, gevolgd door dieper prikken van de puntjes. Hoewel het wennen blijft, merk ik dat ik me er nu op instel.


De nacht is, net als voorgaande nacht, erg goed. Zowaar slaap ik door tot bijna 6 uur. Bijna verbaasd doe ik mijn ogen open, dit wil ik iedere nacht wel! Met een blij hoofd begin in mn plannen voor de dag door te nemen. Ik heb zin in en energie voor de dag!


De avonden daarna voer ik de tijd steeds wat op. Uiteindelijk lig ik, na een week of 2, ongeveer 30 minuten op de mat iedere avond. Mijn slaap is beter, dieper, ik droom meer en heb meer energie overdag. Langzaamaan word ik echt fan van de mat en kijk uit naar iedere avond dat ik er weer op mag.


De nachten zijn niet langer gevuld met woelen, slecht slapen en niet uitrusten, maar ik merk echt verschil na een sessie op de mat. Heerlijk!”


Zelf eens ervaren hoe het ligt (en slaapt) op een spijkermat? Wij zijn in ieder geval fan!



Shoppen: Happy-Day dankbaarheidsdagboek

Een unieke uitgave van Just Add Chocolate voor meer geluk, tevredenheid en dankbaarheid. Nu te koop bij Bol.com

1/1

Just Add Chocolate Magazine

Just Add Chocolate vertelt je

alles over onderwerpen die

het leven leuker maken (zoals

chocola), zelfontwikkeling, productiviteit, mind en feelgood.

Just-add-chocolate-logo

© 2019 by Just Add Copy