• Redactie

Succesvol worden? Begin met je zelfdiscipline!

De meeste mensen willen graag succesvol worden. Maar veel minder mensen willen er hard voor werken. Ze hopen dat succes er op een dag gewoon is als ze wakker worden.


Ook zou het makkelijk zijn als er enkel leuke taken leiden naar succes. Helaas is het pad naar succes geplaveid met zowel leuke als ontzettend saaie zaken zoals administratie, veel uren maken, belasting-geneuzel, praten met mensen die niet leuk zijn en allerlei andere verplichtingen.



Dit artikel bevat zgn. affiliate links. Klik je op een link en doe je vervolgens een aankoop dan ontvangt Just Add Chocolate hiervoor een kleine vergoeding. Dit kost jou niets extra's en zo kunnen wij Just Add Chocolate blijven voorzien van leuke artikelen.


Ons brein wil fun en is snel afgeleid


Ons brein houdt enorm van leuke dingen doen. Het wil vooral plezier hebben. Dopamine en endorfine aanmaken. En dat krijgt je brein niet voor elkaar met minder-leuke dingen. Het brein wil geen beloning in de toekomst, het wil Nu, Nu, NU, beloning hebben. Daarom is het zo lastig om zelf-discipline te hebben. Je stelt hiermee je plezier uit tot later. En dat voelt oncomfortabel. Je brein gaat dingen verzinnen om nu zijn zin te krijgen.


Ook zijn er iedere dag duizenden afleidingen die je van je doel afhouden. Social media, huisgenoten, to-do’s en volle agenda’s schreeuwen om onze aandacht. Daarnaast heb je nog dat innerlijke stemmetje dat misschien zegt dat je ‘ergens niet goed genoeg voor bent’.


Zelf-discipline is DE weg naar succes. Gefocust werken naar je doel is wat we willen.


Zodra je gaat toegeven aan uitstelgedrag, werk-ontwijkingsgedraai en afleidingen kun je zeker zijn van 1 uitkomst:

Falen....


Zelf-discipline kun je, net als een spier, trainen


Met een sterke discipline neemt zowel je productiviteit als je zelfvertrouwen toe. Geweldig, niet? En het goede nieuws is: je kunt dit trainen.


Hoe kun je je zelf-discipline versterken? Dat leggen we uit in dit artikel.


Begin met je doel(en) voor ogen

  1. schrijf je doelen duidelijk uit of maak ze visueel. 10 kilo afvallen? Plak een plaatje van een slanke dame op je bureau. Of een foto van jezelf van 5 jaar geleden

  2. vertel tegen jezelf (hardop voor de spiegel of schrijf het op) wat je motivatie is om een bepaald doel te bereiken

  3. stel je doel boven andere zaken. Maak het een top-prioriteit boven alles. Andere zaken moeten wijken voor jouw doel

  4. maak een plan voor het bereiken van je doel. Bijvoorbeeld: over 1 jaar wil ik 10 kilo afgevallen zijn. Breek je doel in maand-doelen en daarna nog kleiner in week-doelen

  5. maak een to-do-lijst voor de dag met je 3 belangrijkste taken. 3 op een dag moet lukken toch? Een goede en overzichtelijke planner kan hierbij erg handig zijn.

  6. vier tussentijdse overwinningen en kleine successen. Soms is een succes gewoon dat je je weekdoel hebt gehaald. Hierdoor geniet je ook onderweg naar je doel van het proces zelf


Lees ook: Van dromen naar doelen naar plannen


Zorg voor voldoende slaap. Een uitgerust brein gaat beter aan de slag en is minder gevoelig voor afleidingen. Een moe hoofd zal snel redenen gaan verzinnen om niet productief te zijn.



Zelf-discipline begint ook met intrinsieke motivatie. Ben je zelf erg enthousiast over een doel of een taak dan heb je weinig aansporing nodig om aan de slag te gaan. Moet je een taak gaan doen die anderen je opleggen, en die minder uitdagend is, dan is het lastiger om zelf-discipline op te brengen. Vergroot je zelf-discipline door vaker ‘Nee’ te zeggen tegen taken die je niet liggen.


Lees ook: 20 krachtige manieren om 'Nee' te zeggen


Houd eens een poosje bij waar je tijd aan op gaat. Gebruik een (gratis) urenregistratie-app of een notitieboekje en noteer eerlijk (*strenge blik*) hoe je je tijd besteedt. Je krijgt hiermee duidelijk in beeld wat jouw tijdvreters zijn of welke afleidingen jou van je werk of doel afhouden. Misschien confronterend om te zien hoe lang je op Feesboek hebt lopen klikken, maar confrontatie motiveert je wel om voortaan meer zelf-discipline op te brengen.


Wees kritisch naar jezelf. Leg weg die telefoon of die website. Die uren had je wel beter kunnen besteden!


Wacht niet op het meest ideale moment, je beste dag of je meest productieve uren om aan het werk te gaan. Soms moet je gewoon beginnen omdat de klok zegt dat het 9 uur is. Ga gewoon aan de slag, met een eenvoudige taak om te starten, en je wordt vanzelf actiever.


Stel jezelf de vraag: wonen er kabouters in het plafond? Gaat deze taak zichzelf magisch oplossen? Verdwijnt de taak of doel als ik het negeer? Nee? Dan ga jij het dus oplossen. Nu.


Zoek inspiratie en succesverhalen van mensen die gedaan of bereikt hebben wat jij wilt. Mensen die minder geschikt waren voor jouw doel hebben het ook gefikst. Doen nu waar jij van droomt. Jij bent de volgende. Als zij het kunnen dan jij zeker!


Plan pauzes en mini-vakanties in. Plan je rust.


Lees ook: waarom je beter 6x per jaar op vakantie kunt gaan


Zeg tegen jezelf dat falen geen optie is. Gewoon niet.


Werk in tijdsblokken. Pomodoro. Nog nooit gehoord van Pomodoro? Google it! Een ideale techniek om je werkuren gedisciplineerd door te brengen.


Als je een gewoonte maakt van wat je moet/wilt doen dan heb je minder discipline nodig.

  • Voorbeeld: stel je bent zzp’er en werkt vanuit huis. Neem jezelf dan voor dat je iedere dag om 09.00 uur (stipt) je laptop openklapt en gaat beginnen.

  • Ander voorbeeld: je wilt meer sporten maar wanneer? Neem jezelf voor om iedere donderdag vanuit je werk naar de sportschool te gaan. Geen andere dag maar donderdag. En ja, dat is vanuit je werk dus niet eerst thuis op de bank gaan zitten.


Wen aan oncomfortabele dingen. Neem een andere route naar je werk. Bestel eens iets totaal anders in je bedrijfskantine. Ga eens bij andere collega’s zitten. Bezoek steden waar je nog nooit bent geweest en waar je de taal niet spreekt. Doe eens vrijwilligerswerk wat totaal niet lijkt op je gewone werk.


Tot slot


Natuurlijk zul je niet continue zelfdiscipline hebben. Ook sporters lassen rustdagen in. Je kunt niet altijd-maar gefocust werken naar je doel. Zelf-discipline 24/7 is een fata morgana. Soms zal het prima gaan en soms mag de teugel even los. En dat is prima.


Kijk af en toe eens achterom en kijk hoe ver je al bent gekomen. Wees trots op je weg, ook al heb je je doel nog niet bereikt. Laat jezelf motiveren door alle stappen die je al hebt gezet, en beloon jezelf eens voor je harde werk.


Shoppen: Happy-Day dankbaarheidsdagboek

Een unieke uitgave van Just Add Chocolate voor meer geluk, tevredenheid en dankbaarheid. Nu te koop bij Bol.com

1/1

Just Add Chocolate Magazine

Just Add Chocolate vertelt je

alles over onderwerpen die

het leven leuker maken (zoals

chocola), zelfontwikkeling, productiviteit, mind en feelgood.

Just-add-chocolate-logo

© 2019 by Just Add Copy