• Redactie

Mediteren moeilijk? Probeer deze slimme shortcut!

Mediteren is soms lastig


Is jouw brein tijdens het mediteren soms zo onrustig als een kolibrie? Schieten je gedachten alle kanten op als een confettikanon? Dan is mediteren op brainwaves misschien iets voor jou!



Daar zit je dan. Ogen dicht. Handen rustig gevouwen of in je schoot. Er gaat hier serieus gemediteerd worden vandaag. Adem in...adem uit...


Je hersenen besluiten dat dit momentje van rust het ideale moment is om een boodschappenlijstje te maken (waarommm...). Of om nog eens na te denken aan die ene verjaardag van 6 jaar geleden toen je iets stoms zei wat je achteraf heel anders had moeten zeggen. En hoor ik daar nou de wasmachine van de buren? Het lijkt wel of dat ding opstijgt, zo’n herrie. Is me nooit zo opgevallen eigenlijk.


Waar was je ook al weer. Oja...meditatie gingen we doen! Terug naar je ademhaling en gauw een beetje.


In. Uit. In. Uit. Hoor ik daar 2 poezen buiten ruzie maken? Kan dat niet wat stiller??


Geïrriteerd doe je je ogen weer open. Dat gaat niks worden met je meditatie vandaag. Gefrustreerd geef je het op.


Herkenbaar?


Probeer dan eens te mediteren op brainwaves..


Mediteren op brainwaves kunnen een handig en ontzettend fijn hulpmiddeltje zijn om beter te focussen, sneller in diepere meditatie te komen en het ‘stuurt’ je hersenen direct in rustiger vaarwater. Je zult al snel de positieve effecten voelen van meditatie op brainwaves.


Wat zijn brainwaves?


Kort gezegd zijn brainwaves de elektrische pulsjes (hersengolven) tussen neuronen in je hersenen. Op het moment dat je slaapt zijn deze elektrische pulsen anders dan als je volkomen wakker en bezig bent. Deze pulsen worden aangeduid in Hertz.


In slaap zijn je brainwaves tussen de 0,5 tot 4 Hrtz. Deze noemen we ‘Delta waves’.

Ben je wakker en bezig met een denkproces dan hebben je hersenen ‘Beta waves’. Deze zijn tussen 14-40 Hrtz. Zo hebben verschillende fases van diepe slaap tot super-gefocussed hun eigen frequentie van hersengolven.



Hoe kun je hersengolven beïnvloeden met geluid?


Hersenen zijn zeer ontvankelijk voor externe prikkels, zoals geluiden. Je merkt dit als je je bijvoorbeeld irriteert aan een gepiep of gezoem: je wordt hier onrustig van. Maar het goede nieuws is: je kunt geluiden ook inzetten voor het stimuleren van je hersengolven.


Door het luisteren naar bepaalde geluiden op een specifieke frequentie passen je hersengolven zich aan aan de nieuwe frequentie. Met behulp van speciale brainwaves-apps, en koptelefoon of oordopjes, kun je zelf invloed uitoefenen op de mate van ontspanning of alertheid van je brein. Met bepaalde geluiden, zgn. 'binaural beats' komen je hersenen snel in de juiste frequentie.


De geluiden die je hoort zijn ‘binaural beats’...een soort gezoem in de juiste frequentie.

Hoe gebruik je brainwaves bij meditatie?


Bij diepe meditatie produceren je hersenen hersengolven tussen 4-7 Hrtz. Dit noemen we Theta-golven. Door je brainwave-app in te stellen op die Thetagolven past je brein zich makkelijker aan en kom je sneller en makkelijker in diepe meditatie.


Een ander voordeel van de brainwave-app is dat veel programma’s binnen die app zo zijn ingesteld dat ze je vloeiend naar de gewenste frequentie leiden. Van alert naar diepe meditatieve toestand, en ook weer terug naar alertheid. Je past hier de gewenste duur van je meditatie op aan. Kies je bijvoorbeeld voor 30 minuten, dan wordt je in dat half uur door 4 fases geholpen en sta je geheel fris weer op van je meditatie.


Juist heel alert en creatief zijn met brainwaves?


Ook het tegenovergestelde van meditatieve toestand is eenvoudig bereikbaar met een brainwave-app. Wil je beginnen aan een taak waarvoor alertheid en/of creativiteit is gewenst? Dan stel je de brainwave-app in op Beta-golven, die je alert en waakzaam maken.


Ook mediteren met 'binaural beats'?

Meditatie met behulp van binaural-beats kunnen een handig hulpmiddel zijn om makkelijker in je gewenste rust te komen. Via de app-store of Google-Play zijn diverse brainwave-apps te vinden die je kunt proberen of het bij je past.


Lees ook: Tot rust komen...op een spijkermat?

Shoppen: Happy-Day dankbaarheidsdagboek

Een unieke uitgave van Just Add Chocolate voor meer geluk, tevredenheid en dankbaarheid. Nu te koop bij Bol.com

1/1

Just Add Chocolate Magazine

Just Add Chocolate vertelt je

alles over onderwerpen die

het leven leuker maken (zoals

chocola), zelfontwikkeling, productiviteit, mind en feelgood.

Just-add-chocolate-logo

© 2019 by Just Add Copy