• Redactie

Maak een cheerleader van je innerlijke criticus

“Dat jurkje staat beter bij slanke vrouwen. Zou jij dit wel doen?”
“Je gaat die presentatie op je werk echt enorm verknallen”
“Tsjongejonge...jij bent echt de beroerdste chauffeur van Nederland”

Stel je eens voor dat je een kennis hebt die dit tegen je zegt. Die gaat niet bepaald je beste vriendin worden, wel? Waarom accepteren we het niet als een ander zo tegen jou praat maar wel als je dit tegen jezelf zegt? Want tegen onszelf zijn we vaak snoeihard.


Jouw innerlijke criticus (ja, ook die van jou) houdt regelmatig negatieve, zeurende en overbezorgde monologen. Nagg-nagg-naggg. Nogal irritant. Hoe maak jij van je innerlijke criticus voortaan je grootste cheerleader?



Dit artikel bevat zgn. affiliate links. Klik je op een link en doe je vervolgens een aankoop dan ontvangt Just Add Chocolate hiervoor een kleine vergoeding. Dit kost jou niets extra's en zo kunnen wij je blijven voorzien van leuke artikelen!


Iedereen heeft een innerlijke criticus


Kijk eens om je heen en besef (grappig) dat iedereen die je ziet een innerlijke criticus heeft. Bij sommigen is deze stem zacht, geduldig en geeft opbouwende feedback. Bij anderen toetert de stem de hele dag hard in hun oren en heeft de teugels strak in handen.


Een gezonde innerlijke criticus is, als het ware, jouw interne gesprekspartner. Je kunt bij jezelf te rade gaan over belangrijke beslissingen en gebeurtenissen. En de naam zegt het al: de stem geeft kritiek, wil je beschermen en steunen. Zolang het opbouwend is, is dat prima. Daarnaast is er natuurlijk ook niets mis met een beetje fijne zelfspot.


Bij sommige mensen klinkt de innerlijke criticus zoals je over-beschermende ouders, je (vorige) sarcastische partner of een vriendin-die-het-altijd-beter-wist. Als je gaat geloven wat de criticus zegt komt er niets meer uit je handen, daalt je eigenwaarde, of ga je geloven dat je voor 10 cent geboren bent en dus zeker geen Euro zal worden. Het gaat zeker niks worden met jou..


Ook is de innerlijke criticus afhankelijk van je ‘mood’. Ben je in een goede bui dan klinkt de stem vriendelijker dan op een dag waarop alles tegenzit.


Hoe stop je met die negatieve zelf-praat en maak je een cheerleader van je innerlijke criticus? Tips!


Tip: Werk aan je zelfvertrouwen


Werken aan je zelfvertrouwen heeft directe en effectieve invloed op je innerlijke criticus. Hoe meer je trots bent op wie je bent, wat je doet en hoe je in het leven staat, hoe milder je tegen jezelf zal praten.


Je zelfvertrouwen verhogen is niet eenvoudig. Hier zul je de manier moeten vinden die bij jou past. Dat kunnen cursussen zijn, trainingen, artikelen over zelfvertrouwen, of je begint klein met de volgende tips:

  • maak een lijst van al je talenten en sterktes. Dingen die leuk, mooi, goed, super, fantastisch zijn, waar jij talent voor hebt, waar anderen jou om bewonderen. Dingen waar jij trots op bent, wat je hebt gedaan, gemaakt, voltooid, en geweest bent. Alleen positieve dingen. Hang deze lijst op een zichtbare plek.

  • benoem dagelijks dingen die oke zijn aan jezelf. Affirmeer positieve gedachten. Werk iedere dag aan een beter en positiever zelfbeeld. Ben je perfect? Nee! Doe je je best? Ja! Super! Wees milder voor jezelf.


Tip: Wees je bewust van negatieve zelf-praat.


Merk, bij een gebeurtenis waarbij je jezelf veroordeelt, op dat je nu wel erg negatief praat tegen jezelf. Zou je ook zo praten tegen je kind, zus, beste vriendin als er iets gebeurde? Probeer tegen jezelf te praten zoals je ook zou doen tegen iemand anders. Bijvoorbeeld “Oke, dit is misschien mislukt, maar probeer het nog eens. Ik weet dat je dit kunt”.


Tip: Wat zegt je criticus nou eigenlijk?


Luister eens, met afstand en gezonde argwaan, naar je criticus. Heeft het ergens misschien een punt? Wat zegt je criticus nou eigenlijk?

  • je bent inderdaad aangekomen, en dit is je ‘cue’ om het in de gaten te houden?

  • ben je onzeker over je presentatie-vaardigheden en wil je hier beter in worden?

Misschien geeft je criticus juist wel hints waar je iets mee kan. Ga eens vaker sporten, of wellicht wil je werken aan je presentatie-vaardigheden?



Tip: Wijs je criticus terecht


Soms geeft je criticus direct snoeihard commentaar, keiharde kritiek en onnodige tips om je te behoeden voor falen. Zodra je opmerkt dat je te hard tekeer gaat tegen jezelf mag je je criticus terecht wijzen. Denk in jezelf: “nounounou...moet dat nu allemaal zo hard en fel? Ik doe mijn best hoor…”.


Tip: Benoem je criticus voortaan tot cheerleader


Neem jezelf bewust en hardop voor dat jij voortaan je grootste cheerleader wordt. Je gaat oefenen in opbouwende kritiek en gaat kijken of er in elke negatieve situatie ook iets goeds of anders te bedenken valt (omdenken).


Voorbeelden:

  • Je staat in de sportschool in looppas te zweten op de loopband en naast je rent een afgetrainde dame even een complete marathon. Je innerlijke criticus geeft commentaar op jezelf dat “Jij dat toch niet voor elkaar krijgt”. Buig dit om naar een gedachte die zegt: “Ik ben nu niet zover, en misschien kom ik nooit zo ver. Maar we doen hier allemaal op onze eigen manier ons best”.

  • Je presentatie op je werk ging niet vlekkeloos en je kwam soms wat haperend uit je woorden. Je innerlijke criticus zegt zagend “Ik had het toch gezegd…”. Buig dit om met een trotse gedachte: “Vanochtend zag je er nog tegen op en je hebt het toch gedaan. Misschien ging het niet vlekkeloos maar je leeft nog en gaat zo lunchen met je collega’s. Niks aan de hand. Geen ramp gebeurd. Volgende keer beter!


Tip: Applausje voor jezelf!


Geef jezelf een schouderklop (of gewoon klaterend applaus) als je iets goeds hebt gedaan of een taak voltooid. Doe dit bij grote en kleine overwinningen.


Zeg hardop ‘Dat heb ik eens even goed gedaan!’ Juich bij iedere stap die je hebt gezet richting je doel. Zo wordt het proces richting een doel ook leuk in plaats van enkel de uitkomst.


Tot slot


Besef dat jij zelf de meeste tijd met jezelf moet doorbrengen in het leven. En dat je beter lief tegen jezelf kunt praten dan doorlopend zagend en kritisch. Jij bent degene die zorgt voor je eigen geluk, jezelf moet oppeppen als dat even nodig is en jezelf veilig door je leven heen moet loodsen.


Wees mild en lief voor jezelf. Ben je eigen beste vriendin en cheerleader!


Lees ook: Geef je productiviteit een boost. 12 Praktische tips!


Lees ook: Knoop doorhakken als een Pro. Zo doe je het!



Shoppen: Happy-Day dankbaarheidsdagboek

Een unieke uitgave van Just Add Chocolate voor meer geluk, tevredenheid en dankbaarheid. Nu te koop bij Bol.com

1/1

Just Add Chocolate Magazine

Just Add Chocolate vertelt je

alles over onderwerpen die

het leven leuker maken (zoals

chocola), zelfontwikkeling, productiviteit, mind en feelgood.

Just-add-chocolate-logo

© 2019 by Just Add Copy