Lekker opruimen in je hoofd met EMDR

EMDR: wil jij effectief af van nare ervaringen in je verleden?


Heb jij nog emotionele last in je ‘rugzakje’? Je bent niet de enige! Veel mensen dragen ervaringen uit het verleden nog met zich mee als een zware last. En soms kan die zware last je leven ineens flink in de weg zitten. Wil jij er effectief vanaf? Dan kan EMDR je misschien helpen.



Wat is EMDR?


EMDR staat voor Eye Movement Desensitization and Reprocessing. Deze therapeutische behandelmethode wordt vaak ingezet voor PTSS: Post Traumatische Stress Stoornis. PTSS is een ernstig gevolg van (vaak) traumatische gebeurtenissen zoals ongevallen, oorlog, seksueel geweld etc. De resultaten van EMDR bij PTSS zijn hoopgevend.


Natuurlijk kunnen ook mensen zonder PTSS last hebben van nare ervaringen in hun leven. Ook bij minder heftige gebeurtenissen kan EMDR je effectief er vanaf helpen.


Waar kun je EMDR voor inzetten?


EMDR kan gebruikt worden na schokkende en traumatische ervaringen. Dat kunnen recente ervaringen zijn of gebeurtenissen uit het verleden. Het gaat hier om ongevallen, ernstige ziektes, een overval, geweldsmisdrijven of rampen. Maar ook persoonlijke zaken zoals pesten, problemen in je jeugd of het verlies van je baan of geliefde.


Iedere gebeurtenis die door jou als schokkend is ervaren, je nu nog dwars zit of belemmert in je dagelijkse leven kun je verwerken met EMDR. Zelfs als je je niet meer precies herinnert wat er is gebeurd, kan EMDR helpen.


Lees ook: Freewriten als therapie


Hoe werkt EMDR precies?


EMDR doe je het beste onder begeleiding van een therapeut. EMDR heeft verschillende therapie-technieken als basis. Het bevat oa. een gesprek met de therapeut, de EMDR-sessie zelf en een na-gesprek.


EMDR zorgt ervoor dat je brein nare herinneringen beter verwerkt. De ontdekker van EMDR Francine Shapiro vermoedt dat EMDR hetzelfde werkt als je remslaap. Tijdens je remslaap verwerk je gebeurtenissen uit je dag en val je daarna in een diepere slaap. Bij remslaap maken je ogen snelle bewegingen, en EMDR lijkt qua bewegingen op de remslaap.


EMDR kan visueel, auditief of met behulp van ‘tappen’ gaan.

  • Visueel: de therapeut gaat met zijn/haar vingers 25 cm heen en weer voor je gezicht. De vingers moet je volgen met je ogen

  • Auditief: met een koptelefoon hoor je afwisselend links en rechts geluid (een soort ‘pingg’)

  • Tappen: de therapeut tikt afwisselend je linker en rechter knie aan.

Zowel bij de visuele, auditieve of ‘tappen’-manier van EMDR zet je actief je werkgeheugen aan, wat helpt bij het beter verwerken van gebeurtenissen.


Over de achterliggende werking van EMDR bestaan verschillende theorieën. Er lopen daarom nog diverse onderzoeken naar EMDR, die hopelijk meer duidelijkheid geven hoe de werking precies is.


Hoe gaat een EMDR-sessie in zijn werk?


Er wordt afgeraden om zelf met EMDR aan de slag te gaan. Soms komen er wat heftige emoties vrij bij EMDR, en op zo’n moment is goede begeleiding erg waardevol. Daarnaast is de (vaste) volgorde van een EMDR-sessie belangrijk.


Tijdens een sessie met een EMDR-therapeut volg je een aantal vaste stappen. Een van die stappen is de EMDR zelf: visueel, auditief of ‘tappen’. Tijdens het doorlopen van de stappen merk je dat de nare herinnering aan je gebeurtenis vervaagt en wordt vervangen door een veiliger gevoel. De angst zwakt af en de emotionele lading verdwijnt van de gebeurtenis.


Toch kunnen er tijdens de sessie nieuwe herinneringen boven komen, of na afloop van de sessie als je weer thuis bent. Hiermee wordt dan in een volgende afspraak aan de slag gegaan. Het is zeldzaam dat je in 1 sessie klaar bent, vaak bestaat een EMDR-traject uit meerdere afspraken.


Is het effect van EMDR blijvend?


Meestal is het effect van EMDR blijvend. Eenmaal goed verwerkt heeft een nare gebeurtenis geen emotionele lading meer. De gebeurtenis zelf kun je niet uitwissen uit je geheugen, maar je kunt wel zorgen dat je er geen last meer van hebt.


Tot slot


Als je iets naars, schokkends of traumatisch hebt meegemaakt kan EMDR een goede manier zijn om het te verwerken. Of EMDR bij jou past moet je zelf ervaren. Er zijn tegenwoordig gelukkig diverse methoden om je te helpen met je verwerking van recente of vroegere gebeurtenissen. Blijf er niet mee lopen maar zoek goede hulp. Dat ruimt lekker op in je hoofd!


Meer informatie of een therapeut vinden? Kijk op www.emdr.nl


Lees ook: 20 Krachtige manieren om Nee te zeggen

Shoppen: Happy-Day dankbaarheidsdagboek

Een unieke uitgave van Just Add Chocolate voor meer geluk, tevredenheid en dankbaarheid. Nu te koop bij Bol.com

1/1

Just Add Chocolate Magazine

Just Add Chocolate vertelt je

alles over onderwerpen die

het leven leuker maken (zoals

chocola), zelfontwikkeling, productiviteit, mind en feelgood.

Just-add-chocolate-logo

© 2019 by Just Add Copy