• Redactie

Je brein houdt niet van doelen. Dit is waarom

Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg. Duidelijk toch? Als je nooit ook maar iets zou veranderen aan je levensstijl, je werk, je relatie of je gezondheid is de kans groot dat alles ‘status quo’ blijft.


Hmmm. Heerlijk. Lekker veilig ;)



Je brein is gek op veilig. Sterker nog...een deel van je hersenen heeft zelfs maar 1 taak: zorgen dat jij de dag veilig (en levend) doorkomt. Dat stukje brein neemt zijn/haar taak bijzonder serieus.


Je oerbrein en het vermijden van bizons


Het stukje brein waar we het over hebben, het zogenaamde ‘oerbrein’ heeft zijn/haar oorsprong uit - je raadt het misschien al- de oertijd. Er was een tijd, lang-lang-lang geleden, dat ons leven bestond uit eten zoeken, bizons vermijden (of erop jagen, zie puntje ‘eten zoeken’), besjes plukken, zorgen dat we warm bleven (daar kwamen die bizons dan weer handig van pas) en dat we ergens veilig konden slapen.


Dat overleven was destijds gewoon een dagtaak. We deden niks anders zelfs. Overleven.

Jagen. Eten. Slapen. Repeat.

Maargoed...terug naar dat oerbrein. Nog altijd neemt je brein het stukje ‘veiligheid’ en overleven erg serieus. En de hele dag door filtert je brein gebeurtenissen en taken, en deelt ze in in stukjes als: ‘dit gaan we doen (eten), en dit gaan we dus mooi niet doen (bungeejumpen)’.


Nieuwe doelen gaan we dus mooi niet doen


Nieuwe doelen staan voor velen gelijk aan het verlaten van je comfortzone. Iets doen wat je nog nooit deed. Om uiteindelijk iets te bereiken wat je nog nooit kreeg. Na het besluiten tot een nieuw doel is je oerbrein er als de kippen bij om daar een stickertje op te plakken: ‘Ho! Onbekend! Dus vast gevaarlijk. Dat gaan we dus niet doen’.


Het proces wat er volgt is een innerlijke strijd: aan de ene kant weet je rationeel dat je een nieuw doel moet bereiken om verder te komen in je leven. Aan de andere kant gaat het oerbrein de boel lopen saboteren. Wat gebeurt er vervolgens?


Het smoezencircus komt in werking


Het smoezencircus is een effectieve manier van zaken die je jezelf wijsmaakt om gevaar te vermijden. Goed verpakt en vermomd als 'waarschuwingen'. Je vertelt jezelf onwaarheden zoals:

  • ik kan dit nu niet doen

  • ik heb hier nu geen tijd voor

  • ik ben hier niet geschikt voor

  • ik ben hier te dom/ongetraind/ongeschoold voor


Maar anders zou ik het echt doen natuurlijk!



Je oerbrein slaat een beetje door met beschermen


In het geval van bizons, naderende storm, roofdieren, slangen en instortende grotten is het uiteraard volkomen logisch (en gewenst) dat ons brein ons even waarschuwt. Maar je brein slaat een beetje door en labelt alle oncomfortabele situaties te snel als zijnde ‘gevaarlijk’. Terwijl er helemaal niks onveiligs is aan een nieuw doel (tenzij dat inderdaad bungeejumpen is).


Wat volgt zijn saboterende gedachten zoals:

  • ik weet niet hoe ik dat moet doen

  • ik heb te weinig geld om dit plan uit te voeren

  • mensen zitten vast niet op mijn plan te wachten

  • ik ga enorm falen met dit plan


We zijn geneigd om te luisteren naar dit soort gedachten. Want wij geloven (bijna) alles wat we onszelf wijs maken. En zo heb je succesvol en effectief de drempel voor jezelf ZO hoog gemaakt dat je niet eens twijfelt om te gaan beginnen aan je plan. Veel te risicovol!


Hoe her-programmeer je jezelf bij zelfsabotage?


Het grappige is: zoals je jezelf volkomen gevangen kunt houden met je zelfsabotage...zo kun je jezelf ook herprogrammeren naar vrijheid. Vrijheid om anders te denken en te gaan geloven in je plannen en je doelen. What can go wrong? De grot stort echt niet meteen in bij het plannen van je doelen!


De truc van her-programmeren


  1. Pak een vel papier, een notitieboekje, een document op je computer of denk gewoon hardop.

  2. Schrijf alle smoezen die je hebt bedacht op

  3. Maak een vraag van iedere smoes. Reframe het


Klinkt simpel toch? Dan hier wat voorbeelden:

  • Ik weet niet hoe ik dat moet doen→ welke kennis mis ik nu om dit te doen? Wat moet ik dus aan/bij leren om dit te kunnen? Welke cursussen of trainingen kan ik volgen om die kennis te krijgen? Schrijf al je oplossingen bij de vragen.

  • Ik heb te weinig geld om dit te doen→ Hoeveel geld heb ik echt nodig voor het uitvoeren van dit plan? Kan ik ergens geld vandaan halen/lenen/besparen zodat het plan mogelijk wordt? Zou iemand willen investeren/geloven in mijn plan? Maak een helder overzicht voor jezelf.

  • Mensen zitten vast niet op mijn plan te wachten→ Hoe ga ik de mensen bereiken die mijn plan/service/bedrijf goed kunnen gebruiken? Werk dit uit, zoek bijvoorbeeld op welke social media je gaat inzetten. Waar bevindt zich jouw doelgroep?

  • Ik ga enorm falen met dit plan→ Wat zou er gebeuren als ik gewoon echt faal? Wat is mijn worst case scenario? Hoe kan ik dit worst case scenario oplossen of zelfs vermijden? Beschrijf je worst case scenario tot in detail en bedenk per punt een oplossing.


Bij iedere angst zet je er een vraag tegenover. Nu ga je praktische oplossingen vinden voor je vragen. Creatieve oplossingen zelfs. The sky is the limit! Want je brein is, behalve doemdenken, ook erg goed (en GEK) op creatieve oplossingen vinden. Je zult verbaasd zijn over de zaken waar je zelf mee op de proppen gaat komen!


Je brein gelooft in oplossingen


Wat je nu hebt gedaan is het ‘reframen’ van je angsten. Je angsten onder ogen gezien, en verslaan door er een oplossing tegenover te zetten. En vaak zie je dat het risico van je plannen helemaal niet zo groot is dan je eerst dacht. Voor ieder probleem is er een oplossing. Je zet iets negatiefs om in iets positiefs.


Positieve affirmaties alleen helpen niet


Alleen naar jezelf roepen ‘Ik kan dit!’ helpt niet. Je oerbrein blijft toch in je oor fluisteren dat het niet klopt. Wat je moet doen is je brein overtuigen dat je het kunt! Met praktische en positieve oplossingen die je angst doen verdwijnen.

En ook dit gelooft je brein!

Ben jij klaar om te werken naar een nieuw doel? En ben jij ook je grootste saboteur? Ga dan aan de slag met reframen, maak het praktisch & oplosbaar en kom in actie!


Lees ook: Knoop doorhakken als een Pro. Zo doe je het!


Lees ook: Succesvol worden? Begin met je zelfdiscipline!


Lees ook: Zit jij al in de flow? Zo doe je het!


Shoppen: Happy-Day dankbaarheidsdagboek

Een unieke uitgave van Just Add Chocolate voor meer geluk, tevredenheid en dankbaarheid. Nu te koop bij Bol.com

1/1

Just Add Chocolate Magazine

Just Add Chocolate vertelt je

alles over onderwerpen die

het leven leuker maken (zoals

chocola), zelfontwikkeling, productiviteit, mind en feelgood.

Just-add-chocolate-logo

© 2019 by Just Add Copy