• Redactie

Hoe word je slimmer? 25 slimme tips!

Bijna iedereen gebruikt 100% van zijn hersenen, met een paar uitzonderingen zoals mensen met hersenbeschadigingen. Ook hebben we allemaal, min of meer, hetzelfde formaat schedel met brein-inhoud. Je zou verwachten dat we daarom allemaal dezelfde intelligentie hebben.


Helaas zit daar wat verschil in. Het ene brein werkt simpelweg beter dan het andere en maakt beter gebruik van de aanwezige hersencellen. Sommige mensen zijn daardoor slimmer dan anderen.


Kun je je hersenen ‘trainen’ om beter te werken? Hoe maak je beter gebruik van je brein?


Hoe word je dan slimmer dan gisteren?


Dit artikel bevat zgn. affiliate links. Klik je op een link en doe je vervolgens een aankoop dan ontvangt Just Add Chocolate hiervoor een kleine vergoeding. Dit kost jou niets extra's en zo kunnen wij je blijven voorzien van leuke artikelen!



Het goede nieuws is: Ja, je kunt er zelf iets aan doen om de werking van je hersenen te verbeteren. Je kunt je herseninhoud niet vergroten maar wel werken aan een betere conditie van je brein.


We beginnen met een lesje biologie


Deze les biologie begint met een lastig, maar belangrijk woord: neuroplasticiteit.

Neuroplasticiteit is, eenvoudig uitgelegd, het vermogen om verbindingen te leggen tussen neuronen in je hersenen. En daarmee het vermogen van je brein om zich aan te passen.


Neuronen zijn zenuwcellen in je brein. Neuronen zorgen voor het doorgeven van elektrische stroompjes tussen je hersencellen. Werken je neuronen goed samen, dan werkt het hele brein beter.


Een simpele handeling zoals je arm optillen vraagt om samenwerking tussen verschillende hersencellen en gebieden. Zowel de bewuste denk-actie ‘ik ga nu mijn arm optillen’ als het aansturen van de spieren in je arm wordt gedaan door verschillende gedeelten in je hoofd. Werken die gedeelten niet goed samen dan gebeurt er niks met je arm. Je wil wel optillen maar het lukt niet. Je neuronen geven de boodschap tussen de gebieden niet goed door.


De truc achter ‘slimmer worden’


De truc achter ‘slimmer worden’ ligt in het vergroten van je neuroplasticiteit. Hoe beter neuronen boodschappen doorgeven, hoe beter je breinconditie. Wil je slimmer worden dan zullen er nieuwe verbindingen tussen hersengebieden gemaakt moeten worden. Zodat je daarna iets kan/weet wat je voorheen nog niet kon of wist.


Wanneer maak je nieuwe verbindingen in je hersenen?


Als je iedere dag hetzelfde doet, je niet wordt uitgedaagd om nieuwe dingen te doen, en je niets nieuws hoeft te doen, zul je de ‘oude’ verbindingen in je brein gebruiken die je altijd al gebruikte. Je neuroplasticiteit blijft dan hetzelfde als gisteren.


Zoek je juist het onbekende op dan dwing je je brein tot het maken van nieuwe verbindingen. Hiermee vergroot je je neuroplasticiteit en wordt je slimmer. De beste tip dus om slimmer te worden? Verlaat je comfortzone!



Wil jij slimmer worden dan gisteren? Volg dan deze tips!


Ga sporten. Verbeter de doorbloeding in je hele lijf, en dus ook in je brein. Breng zuurstof en energie naar je hersencellen. Hiermee vergroot je je neuroplasticiteit.


Leer hoe anderen leren. Wil je beter leren pianospelen? Kijk dan hoe Wibi Soerjadi het aanpakt met een nieuw stuk aanleren. Wil je beter leren schrijven? Leer van bekende schrijvers en kijk hoe hun aanpak is. Leer van experts en hun werkwijze.


Leer een nieuwe taal. Volg thuis een online cursus, ga op taalles of vraag iemand je het te leren spreken.


Omring jezelf met slimme mensen. Je zult je, hoewel misschien niet comfortabel, moeten aanpassen aan hun denkniveau.


Stop multitasken. Focus op 1 ding tegelijk. Zo hoeft je brein niet meerdere processen tegelijk in gang te houden. Je computer wordt ook enorm traag als je 20 tabs tegelijk hebt open staan. Doe dat ook niet in je hoofd.


Leer anderen iets wat jij weet of kunt. Geef een workshop ‘Schaken’ in de bibliotheek. Help een analfabeet met lezen en schrijven. Leg een wiskundesom uit aan je kind. Vertel iemand hoe ze een gerecht moeten klaarmaken. Leer anderen iets over een gebied waar jij veel kennis van hebt. Schrijf blogs over je onderwerp.


Lees. Lees veel. Boeken (fictie, biografieën, motivatie-lectuur), tijdschriften, kranten. Filter wel welk nieuws je echt interesseert. Ben je geen lezer maar een luisteraar, probeer dan eens luisterboeken! Ga je tijd niet besteden aan nieuws over BN’ers of de Kardashians. Daar zul je niets van leren.


Braindump je hoofd in een dagboek. Evalueer en verwerk wat je meemaakt. Schrijf je inzichten op. Wat heb je gedaan wat succesvol was? Welke fouten heb je gemaakt? Wat heb je geleerd?


Dagdroom. Geef jezelf een moment ‘niks-tijd. Laat de hersenen heel even de vrije loop. Laat je schouders zakken en ontspan even met helemaal niks.


Verlaat je comfortzone. Neem een andere route naar je werk. Spreek eens een vreemde aan. Probeer een nieuw gerecht. Ga een workshop doen van iets wat je nog nooit hebt gedaan. Een ander voordeel van je comfortzone verlaten is ook dat je je kans op het krijgen van mazzel vergroot (link)


Volg je eigen tempo in je leven. Maak je eigen keuzes. Werk enkel aan de kleur van je eigen gras en bekommer je niet over de kleur van andermans gras.


Zeg eens een week overal ‘Ja’ op. Laat jezelf verrassen door wat er gebeurt.



Ga freewriten. Kies een onderwerp wat je interesseert, wat je irriteert, wat je motiveert. Schrijf over een onderwerp waar je in vast loopt. Zet een timer op 10 minuten en blijf schrijven tot de timer afloopt. Je zult verbaasd zijn wat je hebt opgeschreven. Hier komt je onderbewuste naar boven namelijk.


Lees ook: Freewriten als therapie


Slaap voldoende. In je slaap verwerk je prikkels van overdag en herstelt je brein zich. ‘Reset’ je brein.


Ga op reis. Een stedentrip. Een onbekend land. Ook dit valt in de categorie ‘comfortzone verlaten’. Doe eens compleet nieuwe indrukken op: andere mensen, geuren en kleuren.


Lees ook: Waarom je beter 6x per jaar op vakantie kunt gaan


Maak muziek. Dit is ook iets doen (met je handen, voeten, lichaam) terwijl je moet denken en zorgt ervoor dat verschillende hersengebieden moeten samenwerken.


Eet gezond. Eet visolie en omega-3. Drink genoeg water. Stop met alcohol.


Socialize. Zoek gezelschap van anderen. Voer gesprekken en leer van hun bezigheden, hun leven, hun werk/hobbies.


Volg een online cursus in een onderwerp waar je geen enkele kennis van hebt. Of waarvan je denkt dat het buiten jouw mogelijkheden ligt.


Ga een dag (of week) offline. Dit verhindert je om je telefoon of ipad te pakken en dwingt je om bezigheden te zoeken waar je nu eens tijd voor hebt.


Doe iets creatiefs. Schilderen. Breien, Mandala’s kleuren. Theepotten kleien.


Doe aan brain-gym: sudoku’s, puzzels, behendigheids-spelletjes, kaart spelletjes,, raadseltjes, (online) escape room, memory etc.


Brainstorm.

  • Als je beter wilt worden met je bedrijf, brainstorm dan iedere dag 10 ideeën

  • Wil je een betere kok worden, brainstorm dan iedere dag 10 recepten

  • Wil je beter worden in bloggen, brainstorm dan iedere dag 10 nieuwe blog-ideeën


Bekijk TedX speeches of Youtube-filmpjes die te maken hebben met jouw interesses.


Mediteer. Gewoon even zitten met je ogen dicht en je hoofd leegmaken. Gun jezelf een momentje rust en helemaal niks.


Lees ook: Mediteren moeilijk? Probeer deze slimme shortcut!


Tot slot


Oke, met bovenstaande tips zul je niet van de een op andere dag een nieuwe Albert Einstein worden. Bij sommige mensen is een goede neuroplasticiteit al aangeboren. Maar met een beetje training houd je je hersenen fit en kun je zelf iets doen om morgen slimmer te zijn dan vandaag!


Shoppen: Happy-Day dankbaarheidsdagboek

Een unieke uitgave van Just Add Chocolate voor meer geluk, tevredenheid en dankbaarheid. Nu te koop bij Bol.com

1/1

Just Add Chocolate Magazine

Just Add Chocolate vertelt je

alles over onderwerpen die

het leven leuker maken (zoals

chocola), zelfontwikkeling, productiviteit, mind en feelgood.

Just-add-chocolate-logo

© 2019 by Just Add Copy