• Redactie

Hoe word je een (heppie) optimist?

Is het glas bij jou vaak half-vol of half-leeg? Wat zijn jouw eerste gedachten als je een trein net voor je neus ziet wegrijden? En hoe reageer je als jouw baan wordt wegbezuinigd en ze je ‘helaas moeten laten gaan’?



Dit artikel bevat zgn. affiliate links. Klik je op een link en doe je vervolgens een aankoop dan ontvangt Just Add Chocolate hiervoor een kleine vergoeding. Dit kost jou niets extra's en zo kunnen wij je blijven voorzien van leuke artikelen!



Zet een optimist en een pessimist voor dezelfde uitdagingen en ze reageren compleet anders op kleine en grote rampen. Kun je jezelf leren positiever aan te kijken tegen falen? Met andere woorden: hoe word je een heppie optimist?


Het is geen knopje


Van een pessimist naar een optimist veranderen is geen knopje wat je omzet. Het kost tijd en werk om je hersenen te leren anders te denken. Daarnaast is er een verschil tussen pessimisme en het feit dat het leven gewoon erg tegen kan zitten. Het eerste berust op een verduisterde visie en het tweede op pure feiten.


Het verschil tussen optimisten en pessimisten


Optimisten zien tegenslag als een uitgelezen kans om iets te veranderen. Om het beter te doen de volgende keer. Ze kijken, bij falen, welke les ze kunnen leren uit die gebeurtenis.

Pessimisten wijten het falen aan henzelf, dat ze hopeloze mislukkelingen zijn en ze de situatie niet kunnen veranderen. Een pessimist herken je het best aan het nogal klagende toontje waarmee hij dingen vertelt. Wat zit het leven voor hen toch tegen!


Het grote verschil tussen optimisten en pessimisten zit hem dus vooral in veerkracht. Hoe reageer je op een tegenslag? Slaat het je lam of kun je er iets goeds uit halen?


Een paar gezondheidsvoordelen van positief denken


Positief denken kent erg veel gezondheidsvoordelen. Niet alleen zijn optimisten leuker om mee om te gaan, ze stralen positieve energie uit, maar ze zijn ook gezonder.


Optimisten en positief ingestelden:

  • hebben een langer leven

  • hebben een beter immuunsysteem

  • hebben minder kans op depressie

  • bereiken beter hun doelen en zijn vaak succesvoller

  • hebben minder hart-en vaatziekten

  • hebben een betere stressbestendigheid

  • hebben betere relaties met anderen

  • een betere mentale en fysieke gezondheid over het algemeen



Hoe word je een (heppie) optimist?


Een paar tips en oefeningen!


Herken jezelf in de omschrijving van ‘pessimist’.


Waarschijnlijk had je al enig vermoeden, aangezien je dit artikel bent gaan lezen. De pessimisten onder ons hebben zelf ook vaak de meeste last van hun pessimisme: negatieve zelf-praat, een kritisch intern stemmetje en ze zijn vaak wat perfectionistisch aangelegd.


Werk aan je zelfvertrouwen.


Zorg ervoor dat je je veerkracht vergroot. Hiervoor zijn enorm veel trainingen, cursussen en boeken verkrijgbaar die je kunnen helpen bij het vergroten van je zelfvertrouwen.

Als je vertrouwen hebt in je eigen kunnen zul je tegenslagen minder als ‘slecht nieuws’ ervaren maar juist als een uitdaging. Een vogel vertrouwt ook niet op de tak waarop hij zit maar op zn eigen vleugels.


Zoek in iedere moeilijkheid en probleem naar de oplossing.


Bedenk, als je voor een probleem staat, wat je worst case scenario is en hoe je dat kunt oplossen als het echt zo ver komt. Als je alvast de oplossingen hebt bedacht zul je minder stress ervaren bij problemen.


Beoefen dankbaarheid.


Veel pessimisten zijn erg gefocust op dat wat ze niet hebben (het glas is half-leeg) in plaats van wat ze wel hebben (het glas is bijna vol). Als je een dak boven je hoofd hebt, een warm bed om te slapen en eten in je koelkast dan heb je al veel om dankbaar voor te zijn.


Schrijf daarom iedere ochtend of avond in een dagboek, app of notitieboekje minimaal 3 dingen waar je die dag dankbaar voor bent/was. Je traint je brein hiermee te ‘zien’ wat er allemaal goed gaat in je leven. Het is hetzelfde als dat je net zelf een oranje auto hebt gekocht en ineens zie je overal oranje auto’s rijden. Je raakt beter gefocust om te zien wat je wilt zien.

In het begin zul je waarschijnlijk alleen maar opmerken dat je blij was dat het eens droog was vandaag. Of dat er zoiets in het leven is uitgevonden als koffie. Met moeite haal je misschien 3 dingen waar je dankbaar voor bent. Maar later in je proces zul je opschrijfruimte tekort gaan komen, omdat je zoveel dingen ziet waar je dankbaar voor bent. Het wordt gewoon lastig kiezen!


Zoek meer contact met positivo’s.


Ban, al is het maar tijdelijk, de negatieve mensen uit je sociale kring en omring jezelf met mensen die altijd wel een glas vol hebben. Leer van hen hoe zij tegen zaken aankijken, hoe ze het leven en minder-leuke gebeurtenissen beschouwen. Knoop een gesprek met hen aan over de stikstof-crisis of de opwarming van de aarde en luister aandachtig naar hun kijk op de wereld. Hoe komt het dat ze positief denken en positief praten?


Focus meer op positieve berichtgeving


Veel nieuws is negatief van toon. Misschien verkoopt sensatie beter dan goed nieuws. Maakt een bepaalde krant of nieuwsapp je moe of sikkeneurig? Dan ban je die van je leeslijst. Zoek op social media ook de positief-ingestelde accounts op zoals @tanksgoodnews of het grappige account @ducksmakegreatfriends. Zo krijg je met regelmaat ook echt fijne en positieve berichten in jouw feed.



Zuig overal wat positiviteit op met je zintuigen


  • Luister, als je onderweg bent, naar positieve podcasts zoals die van Omdenken

  • Bekijk TedX speeches van mensen die hun leven hebben omgegooid, die iets inspirerends hebben gedaan en daar enthousiast over vertellen. Laat hun enthousiasme en energie jou besmetten

  • Als je graag naar muziek luistert, luister dan alleen nog maar blije en vrolijke muziek. Ierse ‘reels’ zijn perfect hiervoor, deprimerender muziek zoals Enya of Johny Cash nu even niet

  • Lees inspirerende en energieke boeken zoals die van Jelle Hermus en Omdenken


Oefen in ‘omdenken’


Probeer in iedere (negatieve) situatie eens de voordelen van die situatie te zien.

  • Rijdt de trein net voor je neus weg? Mooi! Dan heb je fijn even tijd om een bakje koffie-to-go te scoren zonder haast. Je dag begint goed met een heerlijk bakje troost

  • Gaat de brug net dicht voordat je kunt oversteken? Dan stap je uit en geniet even van de kalmte waarmee de bootjes voorbij varen

  • Je relatie net uit? Fantastisch dat je er op tijd achterkomt dat jullie niet bij elkaar passen. Scheelt weer een hoop tijd en verder verdriet

  • Je baan verloren? Dit is jouw ideale moment om eens na te denken over hoe je de rest van je carrière wilt vormgeven. Misschien is het nu perfect tijd om een andere opleiding of training te volgen en te gaan doen wat je het liefste doet!

Vind een (nieuw) doel in je leven.


Veel pessimisten hebben het al een beetje opgegeven in hun leven. Misschien is het een sleur geworden, zitten ze vast in een baan die ze niet leuk vinden, bevalt hun banksaldo hen niet en ervaren ze in het algemeen gewoon weinig plezier in hun dagelijks leven. Dan is het tijd om een doel te stellen. Een doel wat hen uitdaagt. Wat hen uit de comfortzone trekt en waar je naar uit kunt kijken.


Lees ook: Van dromen naar doelen naar plannen

Lees ook: Freewriten als therapie


Ervaar dat je een mazzelaar bent


Dus wat let jou nog om het moois te vinden in iedere dag? Om je leven te beschouwen als 1 grote pot met kansen en mogelijkheden? Zeg iedere dag even tegen jezelf wat een enorme mazzelaar je eigenlijk bent!


Lees ook: Yes! 9 slimme tips om meer mazzel te hebben



Shoppen: Happy-Day dankbaarheidsdagboek

Een unieke uitgave van Just Add Chocolate voor meer geluk, tevredenheid en dankbaarheid. Nu te koop bij Bol.com

1/1

Just Add Chocolate Magazine

Just Add Chocolate vertelt je

alles over onderwerpen die

het leven leuker maken (zoals

chocola), zelfontwikkeling, productiviteit, mind en feelgood.

Just-add-chocolate-logo

© 2019 by Just Add Copy