• Redactie

Hoe word je blij? Hoera Happy Chemicals!


Misschien wel een van de meeste-gestelde vragen ter wereld: Hoe word je blij?


Zo...je hebt je dekbed van je af geslagen. De eerste stap in de dag is gemaakt. Daar zou je eigenlijk gewoon al direct een klaterend applaus voor verdienen, vind je niet? Hoe komt het dat andere mensen altijd als blije geitjes lijken rond te springen? Hebben zij misschien meer zogenaamde ‘Happy Chemicals’?


Geitjes houden zich niet bezig met de vraag: Hoe word ik blij? Ze zijn veel te druk met rondrennen, beetje gras eten...dat soort dingen ;)

Happy chemicals: prachtig spul! Deze stofjes zijn voor het grootste deel verantwoordelijk voor jouw gevoel van geluk, tevredenheid, minder stress en meer slaap. Ook zorgen de stoffen voor minder depressies, een betere hechting met familie en vrienden en verhoging van je denkvermogen. En het goede nieuws is: je kan zelf veel doen om meer van dit heerlijke spul te krijgen :)


Wat zijn happy chemicals?


Happy chemicals is een populaire verzamelnaam en omvat 4 belangrijke stofjes:

  • oxytocine

  • endorfine

  • dopamine

  • serotonine

Al deze stoffen maak je zelf in je lichaam, bijvoorbeeld je hersenen, en zijn verantwoordelijk voor je algemene gevoel van geluk en tevredenheid.


Oxytocine: het knuffelhormoon


Oxytocine, dat heb je toch enkel nodig als je borstvoeding geeft? Dat zeker.. maar oxytocine doet meer. Het klopt dat oxytocine een grote rol speelt bij het geven van borstvoeding, met name helpt het bij de ‘toeschietreflex’. Maar oxytocine is voor iedereen een belangrijk stofje en helpt je in sociale situaties.


Wat doet oxytocine?


Oxytocine speelt een belangrijke rol bij sociale contacten zoals families, vriendschappen en (intieme) relaties. Oxytocine zorgt voor een makkelijker en sneller gevoel van verbondenheid tussen jou en andere mensen. Een soort ‘sociaal smeermiddel’ dus! Niet voor niets wordt oxytocine ook wel het ‘knuffel-hormoon’ genoemd. Ook vermindert oxytocine stressgevoelens en maakt dat je sneller tot rust komt.


Hoe krijg je meer oxytocine?


Oxytocine maak je aan bij het knuffelen van anderen, of het verrichten van zorgtaken. Dus ook tijdens het voeren van je goudvis, het opmaken van je bed of koffie zetten voor iemand. Het werkt zelfs al bij het aankijken van iemand waar je van houdt, het bekijken van Instagram-posts van uberschattige kuikentjes of het aaien van alpaca’s. Kom maar door met die oxytocine!


Endorfine: niet alleen bij sporters


Endorfine is ook zo’n heerlijk stofje wat zorgt voor een gevoel van geluk en welbevinden. Daarnaast heeft endorfine sterke pijnstillende eigenschappen. Endorfine komt vaak vrij bij sporters die bijvoorbeeld (langdurig) hardlopen. Dit wordt ook wel de ‘runners high’ genoemd. Maar ook als je niet zo'n, ahem...'runner' bent kun je zelf zorgen voor aanmaak van endorfine.


Hoe krijg je meer endorfine?


Endorfine komt vrij na een inspanning, of dit nu sporten of een goede vrijpartij is maakt niet uit. Maar ook pittig eten, suikers, vetten of (hoera!) chocolade zorgt voor aanmaak van endorfine.

Een goede reden om meer chocola te eten dus!

Ook erg spannende activiteiten zoals bungeejumpen, parachutespringen -of gewoon het plaatselijk klimbos trotseren - zorgen voor een mooie shot endorfine. Maak het dus in ieder geval spannend genoeg. No endorfine in your comfortzone!


Lees ook: Dit is jouw aanbevolen dagelijkse dosis chocola



Dopamine: verslavend spul


Verslaafd geraakt aan een spelletje? Blijven scrollen op Instagram (op zoek naar meer kuikentjes waarschijnlijk) ? We kunnen rustig de schuld geven aan dopamine!


Dopamine wordt ook wel het ‘belonings-hormoon’ genoemd en komt in grote hoeveelheden vrij bij het behalen van (kleine of grote) doelen. Veel spelletjes zijn helemaal opgebouwd met als doel meer dopamine aan te maken. Zo zorgen ze ervoor dat jij blijft spelen. Je kan er bijna zelf niets aan doen!


Dopamine zorgt voor een sterk gevoel van geluk, genot, blijdschap en welzijn. Daarnaast heeft dopamine een positief effect op cognitieve prestaties: een beter denkvermogen. Mooi meegenomen!

Dopamine heeft een verslavend effect op je lijf: het wil er altijd meer van! Bij het ontwikkelen van serieuze verslavingen (behalve chocola natuurlijk) speelt dopamine een grote rol. Oppassen geblazen dus..


Hoe krijg je meer dopamine?


Je kunt natuurlijk eindeloos spelletjes blijven spelen op je telefoon of computer. Of het vinden van meer kuikentjes op Instagram ;) Dat zorgt in ieder geval voor veel dopamine. Maar je kunt het jezelf ook eenvoudiger - en minder verslavend- maken. Bijvoorbeeld het afvinken van (kleine) taakjes op een to-do lijstje, het uitlezen van een artikel (zoals dit) of boek, kleine doelen behalen (boodschappen gedaan: check!) zorgen voor aanmaak van dopamine. Ook het doen van vrijwilligerswerk zorgt oa. voor meer dopamine.


Serotonine; het geluks-hormoon


Van alle happy chemicals kunnen we serotonine toch wel op nummer 1 zetten. Als er 1 stofje is waar je zeker meer van wilt is het serotonine!

Serotonine heeft invloed op het geheugen, stemming, zelfvertrouwen, slaap, emotie, seksuele activiteit en eetlust. Ook heeft het invloed op de verwerking van pijnprikkels. Indirect heeft serotonine invloed op onze slaap, aangezien melatonine wordt gemaakt uit serotonine.


Hoe krijg je meer serotonine?


Serotonine wordt aangemaakt in de hersenen. Voor het maken is het afhankelijk van de aanvoer van de stof tryptofaan. Tryptofaan zit in kikkererwten, melk, bananen en chocolade. Tryptofaan komt voor in eiwitrijke voeding, haver, tonijn, kaas, brood, gevogelte (kip/kalkoen) pinda’s en diverse zaden. Zorg dus dat je voldoende van die voedingsmiddelen binnen krijgt.


Serotonine wordt beter aangemaakt als we meer licht krijgen. Vandaar dat we ons in donkere dagen vaak ongelukkiger voelen: er wordt dan minder serotonine aangemaakt. Je kunt dit zelf oppeppen door vaker naar buiten te gaan, dichter bij het raam te zitten of het gebruiken van een daglicht-lamp.


Ook door sporten en denken aan zaken die ons blij maken maken we meer serotonine aan. Het is daarom een goed idee om bijvoorbeeld een dagboekje bij te houden en daarin dingen op te schrijven die ons blij maken of waar we dankbaar voor zijn.


Happy chemicals: mooi spul!

De naam ‘chemicals’ is misschien wat misleidend, je maakt de stofjes immers zelf aan. Nu je weet wat je moet doen, eten of denken is het makkelijker om meer van deze 4 geluks-stoffen aan te gaan maken.


Hup naar buiten en (als een blij geitje) rondrennen maar!

Lees ook: Hoe word je een (heppie) optimist?


Lees ook: Zit jij al in de flow? Zo doe je het!

Shoppen: Happy-Day dankbaarheidsdagboek

Een unieke uitgave van Just Add Chocolate voor meer geluk, tevredenheid en dankbaarheid. Nu te koop bij Bol.com

1/1

Just Add Chocolate Magazine

Just Add Chocolate vertelt je

alles over onderwerpen die

het leven leuker maken (zoals

chocola), zelfontwikkeling, productiviteit, mind en feelgood.

Just-add-chocolate-logo

© 2019 by Just Add Copy