• Redactie

Hoe versla je je vermoeidheid?

Pfff...je hebt weer zo’n dag, of misschien zelfs al wat langer, dat je de energie uit je tenen moet halen. Dat je op de rand van je bed zit en al moe bent voordat je überhaupt iets hebt gedaan. De dag ligt voor je en het lijkt op 1 grote, lange en vermoeiende marathon vandaag. Hoe versla je die vermoeidheid?



Dit artikel bevat zgn. affiliate links. Klik je op een link en doe je vervolgens een aankoop dan ontvangt Just Add Chocolate hiervoor een kleine vergoeding. Dit kost jou niets extra's en zo kunnen wij je blijven voorzien van leuke artikelen!



Laten we, om het simpel te houden, vermoeidheid indelen in 2 soorten:

  • lichamelijke vermoeidheid

  • mentale vermoeidheid

Het komt voor dat beide types vermoeidheid tegelijkertijd opspelen. Bij beide soorten vermoeidheid voel jij je niet je bruisende en actieve ‘jij’ en is alles wat je moet doen eigenlijk een opgave. Iedere soort moeheid vraagt om zijn/haar eigen oplossingen.


Lichamelijke vermoeidheid


Lichamelijke vermoeidheid kan oa. komen door fysieke overbelasting, slecht slapen, een ontregeld ritme of bijvoorbeeld een vitamine-tekort. Bij lichamelijke vermoeidheid voel je je psychisch wel oke, opgewekt of prima maar is je lijf gewoon erg moe. Je herkent dit aan het feit dat je wel zin hebt in je dag maar niet weet hoe je het moet gaan fiksen.


Eens goed bijkomen van lichamelijke vermoeidheid? Misschien helpen de volgende tips je in dat geval weer terug op de rit!


* Vaak te laat naar bed gegaan? Duik er dan eens extra vroeg in gedurende een paar avonden. Een slaaptekort bouw je niet weer terug op met 1 keer vroeg slapen.


* Slaaptekort weer ingehaald? Houd dan gedurende een langere tijd een vast ritme aan qua bedtijden. Iedere avond dezelfde tijd naar bed en dezelfde tijd weer op. Je biologische klok zal je dankbaar zijn, want die houdt niet zo van wisselende slaaptijden.


* Eet niet teveel zoet. Ga je niet te buiten aan enorme snackbuien maar verdeel je snacks over de dag. Na een groot snack-moment of flinke lunch valt je lijf onherroepelijk in een sugar-dip na een paar uur. Je gaat gapen en wilt eigenlijk gewoon even gaan liggen dutten ergens.


* Drink geen alcohol voor het slapen. Plan je laatste glaasje wijn in bij het avondeten en drink daarna niet meer. Het welbekende ‘slaapmutsje’ doet je wel als een blok in slaap vallen maar midden in de nacht is het gedaan met slapen en lukt het je niet meer om in te slapen. Daardoor ben je overdag niet meer vooruit te branden.


* Zorg overdag voor voldoende (dag)licht en beweging. Geef je lijf overdag continue het signaal ‘het is dag dus ik ben actief’. Dit helpt bij de aanmaak van melatonine waarmee je ‘s nachts beter slaapt.


* Laat schermpjes uit minimaal een uur voor het slapen. Maak je geest rustig en klaar voor de nacht.


* Beweeg overdag. Ga sporten. Laat je bloed en je energie overdag eens goed stromen. Maak jezelf fysiek moe en verbeter je conditie. Neem daarna de tijd om goed uit te rusten. Hoe beter je conditie, hoe beter je bestand bent bij volgende fysieke inspanningen.


* Stretch. Doe wat yoga-poses, met name Yin-yoga, en ontspan je lijf.




* Eet meer ijzer. Neem voldoende groene groenten zoals spinazie, broccoli, andijvie en rood vlees. Ook sommige vissoorten bevatten veel ijzer.


* Slik extra vitaminen. Misschien eet je wel goed maar neemt je lijf, bijvoorbeeld door stress of fysieke inspanning, er te weinig van op.


* Drink voldoende. Houd je vochtbalans op peil. Hiermee voert je lijf beter afvalstoffen af. Ook zorgt een vochttekort sneller voor vermoeidheid.



Mentale vermoeidheid


Bij mentale vermoeidheid kun je je enorm moe, leeg en uitgeput voelen. Een nacht goed slapen helpt dan vaak niet meteen. Hierbij is het belangrijk dat je kunt aangeven waar je vermoeidheid vandaan komt: ben je overwerkt, burnout, heb je teveel stress, heb je veel zorgen of heb je zelfs last van een (winter)depressie?


Onderstaande tips kunnen je wat op weg helpen, maar je zult tegelijk ook moeten zoeken naar een oplossing voor het onderliggende probleem.


* Mediteer. Maak je hoofd leeg. Kom tot rust en je lijf zal volgen. Ook als je absoluut niks hebt met spiritualiteit is het bijzonder rustgevend om eens 10 minuten met je ogen dicht te zitten en te proberen je gedachtes te laten rusten.


* Neem een ‘mental health day’: plan een dag offline. Ga de natuur in. Dagdroom eens goed. Ga uitgebreid in bad of trek er eens op uit buiten in de frisse lucht. Lees een boek. Gun jezelf een dag om op te laden.


* Plan een avondje ‘self care’. Maak van je badkamer je eigen persoonlijke Spa, knip je nagels, neem een maskertje, scrub je benen, vet alles eens fijn in, zit een kwartiertje voor een infrarood-lamp, of ga eens lang onder je douche staan. Wees lief voor je lijf, je moet er nog langer mee doen.


* Freewrite. Pak een vel papier, een notitieblokje, een document op je computer of een kladblok. Zet een timer op 15 minuten en begin te schrijven. Let niet op spelling, taalfouten en het hoeft al helemaal niet perfect te zijn. Schrijf van je af waar je mee zit, wat je blokkeert, wat je irriteert, wat je wensen en dromen zijn, hoe je naar jezelf kijkt, hoe je wilt worden, waar je naartoe wilt in je leven. Blijf schrijven zolang de wekker niet is gegaan en houd je pen op je papier. Laat je onderbewuste aan het woord, je zult verbaasd zijn wat je gaat opschrijven.


* Houd een dagboek bij en schrijf iedere dag. Soms lang en soms gewoon wat korte notities. Blijf daarbij focussen op wat goed gaat/ging en waar je dankbaar voor bent.


* Ga sporten en zoek daarbij een buddy. Samen sporten motiveert meer dan in je eentje. Zoek bijvoorbeeld iemand die ook graag wandelt en stel voor iedere week samen een rondje te doen. Spreek iemand aan in de sportschool en knoop een gesprekje aan. Misschien kunnen jullie eens samen sporten?


* Plan je volgende micro-vakantie. Kies een stad uit voor een korte (weekend)trip, maakt niet uit of dat in eigen land of verder-weg is, en maak een lijstje van dingen die je wilt gaan doen en zien. Geniet van de voorpret die je micro-vakantie je geeft.


* Bouw je eigen happy-chemicals op. Hoe je dat doet lees je in dit artikel: 'Hoe word je blij? Hallo Happy Chemicals!'


* Doe eens een sessie op een spijkermatje. Laat de serotonine maar stromen en voel hoe blij en opgewekt je bent na afloop van je sessie.


Lees ook: 'Tot rust komen...op een spijkermat?'


Lees ook: 'Mediteren moeilijk? Probeer deze slimme shortcut!'


Tot slot


Soms is er meer aan de hand dan enkel een simpele vermoeidheid. Duurt het erg lang, herstel je niet goed of voel je je leeg en geestelijk moe? Zoek dan professionele hulp bij je huisarts of hulpverlener.


Een laagdrempelig, goed en luisterend oor nodig? Neem dan eens contact op met www.mindkorrelatie.nl of www.deluisterlijn.nl


Shoppen: Happy-Day dankbaarheidsdagboek

Een unieke uitgave van Just Add Chocolate voor meer geluk, tevredenheid en dankbaarheid. Nu te koop bij Bol.com

1/1

Just Add Chocolate Magazine

Just Add Chocolate vertelt je

alles over onderwerpen die

het leven leuker maken (zoals

chocola), zelfontwikkeling, productiviteit, mind en feelgood.

Just-add-chocolate-logo

© 2019 by Just Add Copy