• Redactie

Hoe blijf je gemotiveerd naar je doelen werken? 10 tips!

Doelen bereiken. Hoe blijf je gemotiveerd?


Iedereen houdt van nieuwe projecten. Het onbekende is opwindend en op dat moment ligt alles nog in je droom haalbaar en bereikbaar. Maar zodra het proces lang duurt, er obstakels komen, wordt het minder leuk om te blijven werken naar je doelen.


Dit artikel bevat zgn. affiliate links. Klik je op een link en doe je vervolgens een aankoop dan ontvangt Just Add Chocolate hiervoor een kleine vergoeding. Dit kost jou niets extra's en zo kunnen wij je blijven voorzien van leuke artikelen!



Je brein houdt enorm van instant beloning. Daarom kan het lastig zijn om te werken naar een doel wat meer tijd kost. De beloning ligt immers pas aan het eind. Dat vindt het brein niet leuk: het wil nu, nu, NU resultaat en beloning zien!


Lees ook: Je brein houdt niet van doelen. Dit is waarom


Hoe houd je het proces vol en blijf je gemotiveerd werken naar je doel?


10 handige tips om gemotiveerd te blijven!



Tip1.

Omschrijf je einddoel tot in detail. Hang dit op een zichtbare plaats op. Of maak er een screenshot van en gebruik deze als beginscherm van je mobiele telefoon. Zo zie je het iedere keer als je je telefoon aanzet. Vaak dus!


Tip 2.

Maak je doel heel helder. Vage doelen zijn makkelijker om bij af te haken. Dus niet: ik wil vaker sporten (tja..wat is de definitie van 'vaker')...maar: ik ga voortaan iedere week op maandag en donderdag sporten.


Tip 3.

Laat je inspireren door anderen.

  • lees autobiografieën van mensen die heel succesvol werden in jouw doelgebied, werk, afvallen, ondernemerschap, bloggen, kantklossen etc.

  • volg inspirerende mensen op social media

  • neem abonnementen op relevante magazines, podcasts, nieuwsbrieven of bekijk TedX speeches en Youtube-filmpjes over je doel

  • maak een inspiratie-bord op Pinterest over je onderwerp/doel

  • zoek contact met gelijkgestemden, netwerkverenigingen, sportclubs, de aquariumvereniging enzovoort


Tip 4.

Zoek iemand die hetzelfde doel heeft als jij en werk samen naar je doel. Evalueer regelmatig met elkaar hoe de status is. Motiveer elkaar. Houd een peptalk tegen elkaar. Ben elkaars buddy.


Tip 5.

Plan je dag van tevoren. Maak, bijvoorbeeld op zondag, een duidelijke weekplanning met daarin je subdoelen. Houdt daarin iets ruimte voor flexibiliteit en noodgevallen, zodat je wat kan schuiven als dat noodzakelijk is.


Lees ook: Van dromen naar doelen naar plannen


Tip 6.

Neem soms grote stappen en soms baby-stapjes. Maar blijf wel lopen. Zorg dat je niet overspoeld raakt. Ook kleine stappen gaan richting je doel. Vink ook je kleine stapjes af in een to-do-lijstje zodat je tussendoor wat beloning voelt. Keep swimming!




Tip 7.

Hou een dagboek, bullet journal of logboek bij van je voortgang. Wil je afvallen? Hou het dan bij in een sheet of app. Wil je 40 blogs per jaar schrijven? Nummer ze dan in je to-do-lijst en schrijf ze in je agenda.


Tip 8.

Verander van omgeving en/of routine. Ga eens werken in een andere omgeving. Zoek eens een andere sportschool op. Neem eens een andere route naar je werk.


Lees ook: Yes! 9 Slimme tips om meer mazzel te hebben


Tip 9.

Pauzeer op gezette tijden. Hard doorwerken oke, maar raak niet opgebrand.


Tip 10.

Falen is niet erg. Faal, val en sta weer op. Faal 99 keer, sta 100x op. Leer van je fouten, verbeter ze of voorkom dat je ze nogmaals maakt.


Lees ook: Succesvol worden? Begin met je zelfdiscipline!

Shoppen: Happy-Day dankbaarheidsdagboek

Een unieke uitgave van Just Add Chocolate voor meer geluk, tevredenheid en dankbaarheid. Nu te koop bij Bol.com

1/1

Just Add Chocolate Magazine

Just Add Chocolate vertelt je

alles over onderwerpen die

het leven leuker maken (zoals

chocola), zelfontwikkeling, productiviteit, mind en feelgood.

Just-add-chocolate-logo

© 2019 by Just Add Copy