• Redactie

Helemaal op? Neem een 'mental health day'!

Je mentale gezondheid is net zo belangrijk als je lichamelijke gezondheid. Op de 1 of andere manier is het blijkbaar wel ‘done’ om je ziek te melden als je lichamelijk ziek bent (griep of je bot steekt naar buiten) maar je werkgever is vaak minder te spreken als je je wilt ziek melden om een dagje geestelijk bij te tanken. En dat terwijl een mentaal blije werknemer net zo belangrijk is als een gezonde en fitte werknemer.



Dit artikel bevat zgn. affiliate links. Klik je op een link en doe je vervolgens een aankoop dan ontvangt Just Add Chocolate hiervoor een kleine vergoeding. Dit kost jou niets extra's en zo kunnen wij je blijven voorzien van leuke artikelen!



Als je mentaal oververmoeid bent, niet lekker in je vel zit of te ‘vol’ zit met ervaringen kan dit je gaan belemmeren om goed te functioneren. Dan is het, net zoals een griep of gebroken bot, noodzakelijk om tijd in te plannen om te herstellen. In Amerika noemen ze dit een ‘mental health day’, en is dit al meer ingeburgerd dan bij ons.



In dit artikel geven we je tips voor jouw ‘mental health day’: een dag waarin je even helemaal geestelijk kunt opladen en bijtanken.


Wanneer kun je wel een mental health day gebruiken?


Als je last hebt van de volgende klachten kan een mental health dagje voor jou misschien wel eens nuttig en noodzakelijk zijn:

  • als je chronisch moe bent

  • als je geen prioriteiten meer kunt stellen, met name als je jezelf niet meer als prioriteit ziet

  • als je je ‘leeg’ voelt of juist te vol met indrukken en ervaringen

  • als je erg snel geïrriteerd bent, je over niks al ontploft of niks meer kan hebben

  • als je lichamelijke klachten krijgt zoals chronische hoofdpijn, nekpijn of andere vage klachten die je niet kunt thuisbrengen


Tips voor jouw heerlijke ‘mental health dag’


Ga offline. Lees geen mail. Je laptop blijft dicht. Stel een out-of-office antwoord in en een voicemail dat je niet bereikbaar bent. Weersta de verleiding om halverwege je dag toch even in te loggen of te checken of je iets mist...jij kan (en moet) vandaag even niet gestoord worden. Licht eventueel je collega’s in dat je die dag niet bereikbaar bent. Iedereen is wel even te missen. Ja, ook jij..


Ga iets doen qua beweging, maar met mate. Beweging, vooral in de buitenlucht, is ideaal voor jouw mental health dag.

  • Loop een rondje door het bos, over het strand of door een rustig stukje van je stad zoals een parkje

  • Doe wat yoga, ga fietsen, een ijsje halen of een boek lenen in de bibliotheek

  • Ga buiten in de zon zitten op een bankje en adem eens diep in. Laat je schouders zakken en bedenk dat je even helemaal niets hoeft op dit moment


Ga iets bakken of koken. Brood kneden, een soep maken, een taart of gewoon een simpele snel-klaar cake van Oetker. Geniet van je bakproces en van de heerlijke geuren die uit je keuken komen.


Go Hygge zoals de Denen. Trek thuis je meest comfy kleding aan, pak een dekentje erbij en een boek, schenk een kopje warme thee of chocolademelk in en lees een poosje heerlijk ongestoord.


Lees ook: 5 Manieren om je leven meer Hygge-proof te maken


Doe iets creatiefs. Punnik eens een metertje of wat, kleur een mandala of speel een muziekinstrument. Ga aan de slag met boetseerklei en kneed een Gibra (kruising tussen een giraffe en een zebra). Schilder olifanten in 25 kleuren. Zet je koptelefoon op, kies wat leuke muziek en zing keihard mee.


Mediteer. Breng je geest tot rust en laat het stof in je geest eens fijn neerdalen. Ga een minuut of 10 zitten met je ogen dicht en doe even helemaal niets.


Lees ook: Mediteren moeilijk? Probeer deze slimme shortcut!


Ga freewriten. Zeker als je hoofd erg vol zit is het goed om alles eens op een rijtje te zetten en je hoofd ‘leeg’ te schrijven. Pak een vel papier, een notitieblokje, een document op je computer of een kladblok. Zet een timer op 15 minuten en begin te schrijven. Let niet op spelling, taalfouten en het hoeft al helemaal niet perfect te zijn. Schrijf van je af waar je mee zit, wat je blokkeert, wat je irriteert, wat je wensen en dromen zijn, hoe je naar jezelf kijkt, hoe je wilt worden, waar je naartoe wilt in je leven. Blijf schrijven zolang de wekker niet is gegaan en houd je pen op je papier. Gooi alles er maar eens fijn uit.


Lees ook: Freewriten als therapie


Schrijf in een dagboek. Evalueer voor jezelf hoe je je voelt en wat je op dit moment nodig hebt. Wat zit je dwars? Wat kan je zelf doen om het te veranderen? En focus in je dagboek ook op wat er allemaal goed gaat in je leven.





Voel je vooral niet schuldig


Het zit diep ingebakken om ons enkel ‘afwezig’ te melden als het lichamelijk niet gaat. Bij psychische of mentale klachten moeten we, vinden we nog te vaak, er maar mee dealen. Het is tenslotte geen ziekte toch?

Onjuist! Ook mentale gezondheid is het waard om serieus te nemen. Probeer daarom je schuldgevoel over de schutting te gooien en gun jezelf een dag off-zijn. Je bent niet egoïstisch als je tijd voor jezelf nodig hebt.


In het vliegtuig zeggen ze ook: “Doe eerst zelf je zuurstofmasker op voordat je een ander helpt”.

Vandaag jij, dan ben je er morgen weer voor een ander!


Shoppen: Happy-Day dankbaarheidsdagboek

Een unieke uitgave van Just Add Chocolate voor meer geluk, tevredenheid en dankbaarheid. Nu te koop bij Bol.com

1/1

Just Add Chocolate Magazine

Just Add Chocolate vertelt je

alles over onderwerpen die

het leven leuker maken (zoals

chocola), zelfontwikkeling, productiviteit, mind en feelgood.

Just-add-chocolate-logo

© 2019 by Just Add Copy