Een blijer mens worden in 21 dagen

Zeg eens eerlijk: hoe kijk jij naar je eigen leven? Als je jouw leven een rapportcijfer zou moeten geven, zou dat dan een dikke 8 zijn of een mager vijfje? Of zelfs een verdrietige 3?

Kabbelt jouw leven maar op een zo-zo-manier voort of haal je iedere dag het onderste uit de kan? Is jouw glas altijd halfleeg, halfvol of loopt deze (niet bepaald) over?



Krik het rapportcijfer over je leven op


In dit artikel geven we je een steengoede ( en geteste manier) om, helemaal zelf, je rapportcijfer op te krikken. En het goede nieuws is: je hoeft er niet eens bijzonder veel voor te doen. We gaan je namelijk niet vragen om je bucketlist tevoorschijn te halen, nu eindelijk eens die parachutesprong te maken of blij larpend door het bos te gaan huppelen (hoewel je dat natuurlijk prima mag doen als je daar gelukkig van wordt). Voor we onthullen wat deze bewezen manier is van blijer-worden gaan we je eerst iets vertellen over selectieve perceptie.


Selectieve perceptie dus. Een lastig woord. Maar je gaat ontdekken hoe dit in elkaar steekt. En wat dit te maken heeft met jouw geluksgevoel. We beginnen met een herkenbare situatie: jij hebt net een rode jas gekocht...


Waar komen al die rode jassen ineens vandaan?


Stel: jij hebt net een rode jas gekocht. Je mag dit ook vervangen door een groene broek, een oranje auto of een paarse rugzak. Dat maakt niet uit.


Maargoed...jij loopt dus door de stad met je rode jas, je groene broek of paarse rugzak. Helemaal heppie met je jas. Leuke jas. Staat je goed. Zie me gaan! Alleen het vreemde is, en dat valt je al gauw op, de halve stad lijkt ineens ook in een rode jas te lopen. Waar komen al die groene broeken toch vandaan? Zijn de paarse rugzakken ergens in de aanbieding ofzo?


Dit verschijnsel, die grote hoeveelheid rode jassen, groene broeken of paarse rugzakken, heet selectieve perceptie. Voorheen (gisteren, toen je die jas nog niet had) waren er niet meer rode jassen, groene broeken of paarse rugzakken....het valt jou ineens veel meer op omdat je zelf net een jas/broek/rugzak hebt gekocht. Je hebt plots veel meer oog en focus gekregen voor dit specifieke item. Omdat het belangrijk is voor je. Je bent gefocust op het vinden van 'soortgelijken'.


Selectieve perceptie bewust aanzetten in je brein


Hoe kun je selectieve perceptie gaan gebruiken om je gelukkiger te voelen? Door het eenvoudigweg bewust te gaan aanzetten in je brein. Dit werkt als volgt:


Stel: jij loopt weer door de stad (in je rode jas) en meteen bij de eerste straathoek vind jij een briefje van 10,-. Wat een mazzel!! Dit moet wel haast een geluksdag worden vandaag, als het al zo goed begint.


Omdat jij zojuist hebt besloten dat het jouw geluksdag is zul je de hele dag hiervan kleine bevestigingen gaan zien. Er komt net een extra kassa bij als jij in de supermarkt wil gaan afrekenen. De zon gaat precies schijnen als jij naar buiten loopt. Er komt mooi een parkeerplek vrij als jij komt aanrijden in de auto. Zie je wel...geluksdagje!


Dit 'zien' van kleine mazzeltjes vergroot je gevoel van geluk en tevredenheid. Met die selectieve perceptie ga je steeds meer mooie en fijne dingen zien in je leven. En het goede nieuws is: dit kun je trainen!


Train je brein


Hoe train je je brein om steeds meer mooie dingen te zien? Om iedere dag als een geluksdag te beschouwen? En hiermee je rapportcijfer op te krikken? Dat doe je door het, gedurende 3 weken, te gaan oefenen. Daarvoor krijg je de volgende opdracht:


Opdracht:


Schrijf gedurende minimaal 3 weken (iedere dag, niet cheaten!) op waar je die dag dankbaar voor was. Dit mag heel verschillend zijn, bijvoorbeeld:


  • wat er voor aparts, moois of fijns gebeurde

  • waar je die dag blij van werd

  • dat een je fijn (kort) gesprek had met iemand

  • dat je iets lekkers hebt gegeten

  • dat je pasgeboren eendjes hebt gezien

  • dat het eindelijk eens niet regende vandaag (ook fijn)

  • dat je pasgewassen beddengoed zo lekker rook toen je in bed stapte

  • dat je een mooi boek hebt gelezen, of een goed-nieuws bericht in het nieuws

  • dat iemand jou een complimentje gaf, of jij een ander (daar kun je ook blij van worden)

  • etcetera....


Wat gebeurt er als je dit 3 weken doet?


Als je 3 weken (het liefst aaneengesloten) hebt opgeschreven waar je die dag dankbaar voor was heb je je brein ge-herprogrammeerd om mooie en fijne dingen te zien. Je bent nu, iedere dag, beter gefocust om te kijken naar de positieve dingen in een dag. Negatieve zaken zijn er nog steeds, maar je hebt juist meer oog voor al het positiefs. Je hebt, door het consequent bewust opschrijven wat er fijn was, je brein getraind om hier op te letten.


Meer positiefs zien betekent niet dat negatieve zaken zomaar verdwijnen. Maar door juist te letten op wat er leuk, mooi of zelfs super ging ben je wel beter bestand tegen tegenslagen. Want jouw focus ligt op het halfvolle glas, en niet op het halflege glas. De wereld bekijken met een rozere bril maakt dat je je gelukkiger en meer tevreden zult voelen. En je zult je leven een hoger rapportcijfer gaan geven in plaats van een zo-zo-beoordeling!


Nieuw bij Just Add Chocolate: Happy-Day dankbaarheidsdagboeken!


Omdat we zo'n enorme fan zijn van deze methode heeft Just Add Chocolate iets moois voor je gemaakt: Happy-Day! In dit dankbaarheidsdagboek kun je, gedurende 17 weken, iedere dag op een leuke manier opschrijven waar je dankbaar voor was die dag. Met dit dankbaarheidsdagboek train je jouw brein om meer geluk en tevredenheid te voelen.


Happy-Day is er in 3 vrolijke varianten:


  • Floral & Fruits edition

  • Green edition

  • Confetti & Stripes edition




Leuk om voor jezelf te kopen of juist cadeau te doen aan iemand die jij wat meer geluk gunt. Leg Happy-Day op je nachtkastje en schrijf iedere dag minimaal 3 dingen op die leuk, fijn, prettig, of gezellig waren.


Iedere dag een Happy-Day!


Lees ook: 20 Inspirerende ideeën voor RAK's die je vandaag nog kunt doen


Shoppen: Happy-Day dankbaarheidsdagboek

Een unieke uitgave van Just Add Chocolate voor meer geluk, tevredenheid en dankbaarheid. Nu te koop bij Bol.com

1/1

Just Add Chocolate Magazine

Just Add Chocolate vertelt je

alles over onderwerpen die

het leven leuker maken (zoals

chocola), zelfontwikkeling, productiviteit, mind en feelgood.

Just-add-chocolate-logo

© 2019 by Just Add Copy